www.regaleletfaa.yoo7.com


منتدى رجال الاطفاء
 
الرئيسيةالبوابةبحـثالتسجيلدخول
لانظمة الانذار والاطفاء الالى والانظمة الامنية توريد - تركيب - صيانة

شاطر | 
 

 لجنة السلامه والصحه المهنية

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
mohamed kassab
Admin
Admin


عدد المساهمات : 478
تاريخ التسجيل : 22/08/2009
العمر : 51
الموقع : regaleletfaa

مُساهمةموضوع: لجنة السلامه والصحه المهنية   السبت ديسمبر 19, 2009 1:19 pm

لجنة السلامة والصحة المهنية
إن بناء منشأة نموذجية قد لا يكون سبباً في منع الحوادث لذا لا بد من وجود لجنة تعنى بمتطلبات السلامة والصحة المهنية وتقوم بمراقبة التطبيق لما في ذلك الأثر الكبير للسيطرة على مخاطر العمل
وتتكون هذه اللجنة من
مدير المنشأة أو نائباً عنه
مشرف السلامة والصحة المهنية عضواً ومقرر اللجنة.
طبيب المنشأة إن وجد.
ممثل عن اللجنة النقابية أو ممثل عن العاملين.
ممثل عن الإدارة الفنية.
رؤوساء الأقسام.
مهمة هذه اللجنة هي:
وضع خطة متكاملة لمتطلبات السلامة والصحة المهنية على صعيد المنشأة بعد تحديد مخاطر العمل الموجودة والمتوقعة وأساليب السيطرة عليها ، ومتابعة تنفيذ هذه الخطة على أرض الواقع.
وضع خطة توعية وتدريب للعمال وخاصة للعمال الجدد لتعريفهم على مخاطر العمل وسبل تلافيها.
إجتماعات دورية لتقييم مرحلة العمل السابقة من خلال الجولات الدورية التي تقوم بها اللجنة أو من خلال تقارير مشرف السلامة والصحة المهنية.
إجتماعات طارئة في حال طلب مشرف السلامة والصحة المهنية إجتماعها عند وجود حادث عمل جسيم أو أمر لا يحتمل التأجيل.
دراسة إحصائيات إصابات العمل والأمراض المهنية الحاصلة ووضع الحلول المناسبة لتلافيها.
وضع خطة الطوارىء والإخلاء في حال حدوث الكوارث أو الأخطار.
مشرف السلامة والصحة المهنية:
وهو الشخص المُلم بالأمور الفنية والمؤهل لتقييم السلامة والصحة المهنية في موقع العمل ويختص بما يلي:-
1- توعية العاملين وإجراء الندوات والمحاضرات بالتعاون مع بقية أعضاء لجنة
السلامة والصحة المهنية ومع الجهات المعنية في الدولة.
2- التفتيش على أماكن العمل والمعدات والتأكد من تحقيقها لمتطلبات السلامة
والصحة المهنية ولفت نظر العامل ورئيسه لتجنب الأخطار.
3- معاينة إصابات العمل وكتابة تقرير مفصله عنها يقدمه إلى اللجنة متضمنة أسلوب
الوقاية المناسب.
4- إعداد الإحصائيات الخاصة بإصابات العمل والأمراض المهنية.
5- مناقشة ما حدث في لجنة السلامة والصحة المهنية في المنشأة.
6- طلب عقد لجنة السلامة والصحة المهنية عند الضرورة في غير أوقات
الإجتماعات الدورية ( إجتماع عند بداية كل شهر ).
7- رفع الوعي الوقائي وذلك بالإختيار المناسب لنوع ومكان الملصقات والإعلانات
الخاصة بالسلامة والصحة المهنية.

مسؤولية الدولة:
وتتمثل مسؤولية الدولة في تحقيق السلامة والصحة المهنية داخل مواقع العمل في النقاط الآتية:
1- وضع التشريعات المناسبة لمتطلبات ومعايير السلامة والصحة المهنية ، فهذه
المسؤولية لا تقع جهة حكومية واحدة بل على مجموعة جهات ذات علاقة بتوفير
إشتراطات السلامة والصحة المهنية مثل ( وزارة العمل ، وزارة الصحة ،
وزارة البيئة ، وزارة الإعلام ، الدفاع المدني ).
2- المراقبة المستمرة على المؤسسات والشركات والتأكد من مدى تطبيقها لمتطلبات
السلامة والصحة المهنية.
3- تفعيل دور الشراكة والتعاون ما بين أصحاب العمل والعمال في تحسين ظروف
وشروط العمل.
4- متابعة تنفيذ التوصيات والإتفاقيات الدولية والعربية المتعلقة بالسلامة والصحة
المهنية.
5- التوعية والإرشاد في مجال السلامة والصحة المهنية.
مسؤولية أصحاب العمل:
وتقع على أصحاب العمل مسؤولية تنفيذ شروط السلامة والصحة المهنية وتوفيرها والتقيد بإشتراطات السلامة والصحة المهنية والتي تتمثل في النقاط الآتية :-
1- وضع التعليمات الخاصة بالسلامة والصحة المهنية والتي توضح ما يجب على
العاملين عمله أو الإبتعاد عنه مما يضمن سلامتهم وصحتهم وحماية المنشأة من
مخاطر العمل.
2- توفير مستلزمات السلامة والصحة المهنية بما يتناسب مع طبيعة العمل وتهيئة
الأجهزة والعدد وأدوات الوقاية الشخصية المناسبة وتدريب العاملين على
إستخدامها.
3- القيام بالمحافظة على بيئة العمل وبقائها نظيفة.
4- توفير أماكن لتخزين المواد الخطرة والمضرة بالصحة ومنع تسربها لبيئة العمل
أو للبيئة الخارجية.


5- التقيد بالقرارات النافذة حول عدم تشغيل الأحداث أو النساء في الأعمال
المحظور إشتغالهم بها.
6- الحد قدر الإمكان من العمل اليدوي المرهق والإستغناء عنه بالعمل الآلي.
7- إحاطة العامل قبل إستخدامه وقبل إسناد أي عمل له بمخاطر مهنته ومواصفات
المواد التي يتعامل معها.
مسؤولية العاملين:
وتقع على العاملين المسؤوليات الآتية :-
1- الإلتزام بتنفيذ التعليمات والإرشادات التي تعطى لهم والتي تتعلق بسلامتهم
وصحتهم أثناء ممارسة العمل.
2- الخضوع للفحوص الطبية التي يطلب إجراؤها لهم قبل الإلتحاق بالعمل أو أثناءه
وذلك بغية التحقق من لياقتهم الصحية للعمل وخلوهم من الأمراض المهنية أو
السارية.
3- الإلتزام بإتخاذ كل الخطوات التي تزيل أو تقلل الخطر الذي قد يتعرضون له في
مواقع العمل.
4- ضرورة إستخدام معدات ووسائل الوقاية الشخصية بشكل يحميهم من المخاطر
المهنية وعدم إرتكاب أي فعل أو إساءة إستخدام يترتب عنه تعطيل أو فشل في
أداء المعدات لمهامها.


5- إبلاغ المسؤولين عن أي أوضاع عمل قد تؤدي إلى أخطار.
6- الإبلاغ عن أي حادث أو إصابة تقع أثناء العمــــــل.
7- عدم إرتكاب أي عمل من شأنه أن يعرض المنشأة للخطر.
8- إرتداء الملابس الخاصة بالعمل (وفق نوعية العمل أو ما تحدده المنشأة) وعدم
إرتداء ملابس فضفاضة أو ممزقة أو أربطة عنق وذلك عند العمل على
الماكينات أو المعدات الدواره.
9- الإمتناع عن تناول الطعام إلا في الأماكن المخصصة لهذا الغرض.
10- المشاركة في برامج التوعية والتدريب في مجال السلامة والصحة المهنية
بشكل إيجابي يسمح بالإستفادة من هذه البرامج وأن لا يمارسوا إلا العمل
المدربين عليه والمخصص لهم[size=21].

Commission on Occupational Health and Safety


The construction of a pilot facility may not be the cause of accident prevention must therefore be a committee dealing with the requirements of the Occupational Safety and Health that monitor the application to the considerable impact of the control of occupational hazards


This committee consists of

Manager of the enterprise or represent a

Musharraf's Occupational Safety and Health and a member of the Commission's decision.

Established that the doctor found.

A representative of the union committee or a representative of the workers.

A representative of the Technical Department.

Section chiefs.

Task of this Committee is:

Develop an integrated plan for the requirements of occupational safety and health at the enterprise level after determining the risks of existing and projected work and methods to control and monitor the implementation of this plan on the ground.

Develop a plan of education and training for workers and for workers to introduce them to new business risks and ways to avoid them.

Regular meetings to assess the prior stage work through periodic tours of the Commission or through the reports of Musharraf's Occupational Safety and Health.

Emergency meetings in the event of Musharraf asked the Occupational Safety and Health Meeting, when there is a serious work accident, or is likely to delay.

Study the statistics of work injuries and occupational diseases occurring and develop appropriate solutions to avoid them.

Develop a plan of emergency and evacuation in the event of disasters or hazards.


Musharraf's Occupational Safety and Health:


A person with knowledge professional matters and qualified to assess the safety and occupational health in the workplace and is responsible for the following: --

1 -- Educate workers and conduct seminars and lectures in collaboration with other members of the Committee

Occupational Safety and Health and the relevant government agencies.

2 -- Inspection of premises and equipment and make sure to achieve for the safety requirements

And occupational health and the attention of the Group and its Chairman in order to avoid risks.



3 -- Preview accidents at work and write a detailed report by the commission shall submit to the method

Appropriate prevention.

4 -- The preparation of statistics on accidents at work and occupational diseases.

5 -- Discuss what happened in the Committee on Occupational Safety and Health at the facility.

6 -- Asked for the occupational health and safety when necessary in other times

Regular meetings ( Meeting at the beginning of each month ).

7 -- Raise awareness of preventive and by choosing the appropriate type and location of posters and advertisements

Safety and occupational health.



State responsibility:
The responsibility of the State in achieving occupational health and safety within the work sites in the following points:

1 -- Develop appropriate legislation to the requirements and standards of occupational safety and health, this

Responsibility does not just one government agency but on a related parties to provide

Safety requirements and occupational health, such as ( The Ministry of Labor, Ministry of Health,

The Ministry of Environment, Ministry of Information, Civil Defense ).

2 -- Continuous monitoring of institutions and companies and ensure their application to the requirements of

Occupational Safety and Health.

3 -- Activating the role of partnership and cooperation between employers and workers to improve conditions

And working conditions.

4 -- Monitor the implementation of the recommendations and international and Arab conventions on safety and health

Professional.

5 -- Education and guidance in the field of occupational safety and health.


Responsibility of employers:


It is the employers responsibility to implement the terms of occupational health and safety provision and compliance with safety and occupational health, which is in the following points : --

1 -- To put your own safety and occupational health and explaining what needs to be on the

Employees work or turn away from Him, thus ensuring their safety and health and protection of established

Work hazards.

2 -- Providing the requirements of occupational health and safety commensurate with the nature of the work and to create

Hardware, tools and appropriate personal protective equipment and train employees on

Use.

3 -- To maintain the work environment and stay clean.

4 -- Provide space for storage of hazardous substances and harmful to health and to prevent leakage of the work environment

Or the external environment.



5 -- Abide by the window on the non-operating events or women in business

Prohibited were employed by the.

6 -- Minimize the manual work and painstaking indispensable work automation.

7 -- Group briefing before use and before assigning any work dangers of his profession and specifications

Articles that deal with.


The responsibility of employees:


It is the staff the following responsibilities : --

1 -- Commitment to implement the instructions and the instructions given to them regarding their safety and

And health in the course of action.

2 -- Submit to medical examinations, which required them to take place before or during the Joining

In order to verify that they are fit for work and health free from occupational diseases or

Applicable.

3 -- Obligation to take all steps to eliminate or reduce the danger that they might be exposed in the

Work sites.

4 -- Need to use the equipment and means of personal protection are protected from risks

Professional and not commit any act or misuse resulting in disruption or failure in the

Equipment performance of its functions.



5 -- Inform those responsible for any working conditions may lead to the dangers of.

6 -- Report any accident or injury occurring during the work.

7 -- Not commit any act that would jeopardize the treaty at risk.

8 -- Wear special clothing to work (According to the quality of work or as designated by the treaty) And non -

Wear loose clothing or torn ligaments or neck and that when you work on

Machinery, equipment, rotary.

9 -- Refrain from eating only in designated areas for this purpose.

10 -- Participate in awareness programs and training in the field of occupational safety and health

Positively allowed to benefit from these programs and do not exercise but to work

Trainers by and allocated to them.


_________________


مع خالص تحيات
ادارة المنتدى
محمد كســــاب



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://regaleletfaa.yoo7.com
 
لجنة السلامه والصحه المهنية
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
www.regaleletfaa.yoo7.com :: المنتدى العام :: منتدى رجال الاطفاء-
انتقل الى: